Arbeidsvoorwaarden
Arbeidsvoorwaarden
CAO UMC uitklapper, klik om te openen
Het UMC Utrecht stelt zijn medewerkers aan volgens de Collectieve arbeidsovereenkomst universitair medische centra (Cao umc). De salarisschalen staan in de Cao in de bijlage A t/m G. De tekst van de cao kun je bekijken op de site van de Nederlandse Federatie van UMC's (NFU). De tekst van de cao is ook als app te verkrijgen.
Opleiding en ontwikkeling uitklapper, klik om te openen
Wij vinden het belangrijk dat iedere medewerker zich blijft ontwikkelen, niet alleen in zijn vakgebied maar ook persoonlijk. Daar sta je niet alleen voor; het UMC Utrecht heeft van alles georganiseerd om je hierbij te helpen.
- De UMC Utrecht academie verzorgt (vakinhoudelijke) cursussen en bijscholingen.
- Het UMC Utrecht heeft het portaal LEV, jouw persoonlijke coach voor Loopbaanontwikkeling En Vitaliteit. Je vindt hier online cursussen, informatie en tests en een e-coach waar je vragen aan kunt stellen over je duurzame inzetbaarheid en vitaliteit.
- Als medewerker kan je gebruik maken van de gehele online-training én assessment bibliotheek van GoodHabitz.
- Naast individuele ontwikkeling richt het UMC Utrecht zich ook op teamontwikkeling met verschillende teamspellen, trainingen en workshops.
- Het Connecting Leaders programma verbindt en geeft richting aan al onze leidinggevenden.
- In overleg met je leidinggevende kun je ook buiten het UMC Utrecht opleidingen volgen.
Reiskostenvergoeding woon-werkverkeer uitklapper, klik om te openen
Reis je meer dan 7 kilometer enkele reis dan krijg je openbaar vervoer voor 100% vergoed.
Reis je niet met het OV of woon je minder dan 7 kilometer (enkele reis) van het UMC Utrecht, dan bedraagt de vergoeding woon-werkverkeer 18 cent per kilometer, met een maximum van 80 kilometer (heen en terug) per dag.
Met de cao à la carte regeling woon-werkverkeer kan je via een bruto-netto ruil een hogere reiskostenvergoeding krijgen, afhankelijk van je belastingtarief.
Voor informatie over het U-OV Gemak Regio abonnement voor voordelig reizen met trein en bus in de regio Utrecht ga je naar de pagina Verkeer Vervoer Route.
CAO à la carte uitklapper, klik om te openen
Het UMC Utrecht heeft een aantal regelingen waarbij een medewerker extra arbeidsvoorwaarden kan kiezen in ruil voor bruto salaris. Er zijn cao à la carteregelingen voor woon-werkverkeer, aanschaf van een fiets, vergoeding van een internetabonnement en vergoeding van lidmaatschappen. Je kunt hieronder het overzicht downloaden. Heb je vragen over de regeling? Neem daarvoor contact op met P&O Servicecentrum.
Arbeidsduur en verlof uitklapper, klik om te openen
Het UMC Utrecht heeft een 36-urige werkweek. Dit betekent dat een fulltime medewerker 1872 uur per jaar werkt. Arts-assistenten werken 2392 uur per jaar. Een arts-assistent heeft een 46-urige werkweek. Dit betekent dat een fulltime arts-assistent 2392 uur per jaar werkt. Voor academisch medisch specialisten zijn andere afspraken gemaakt, zie hiervoor hoofdstuk 15 van de Cao umc. Je bespreekt met je leidinggevende hoe je de uren over de werkweek verdeelt.
Volgens de Cao umc heeft een fulltime medewerker (36 uur) vanaf 1 januari 2024 recht op 172 uur betaalde vakantie. Per 1 januari 2025 wordt dat verhoogd naar 176 uur. Je hebt ook recht op feestdagenverlof. Dat zijn er, afhankelijk of ze in het weekend vallen, tussen de 5 en 9 per jaar.
Werk je als oproepkracht op basis van een nul-urendienstverband, dan heb je geen recht op betaalde roostervrije dagen. In plaats daarvan krijg je maandelijks, bovenop je brutosalaris, een toeslag van 13,39% voor vakantie- en feestdagen.
Verlofregelingen
Naast de wettelijke verlofregelingen hebben we in de cao onder andere de volgende regeling:
Balansverlof
Je krijgt de mogelijkheid om te sparen voor extra verlof. Dit noemen we balansverlof. Hierbij kun je tot 100 keer je arbeidsduur sparen om later in overleg op te nemen. Verlofuren die zijn ondergebracht in het balansverlof kunnen niet verjaren. Balansverlof heeft tot doel dat in alle fasen van de loopbaan tijdelijk minder of niet gewerkt kan worden met als doel een betere werk- en privébalans.
ABP pensioen uitklapper, klik om te openen
- Medewerkers van het UMC Utrecht hebben hun pensioenregeling bij pensioenfonds ABP. Alle informatie over de pensioenregeling vind je op de site van het ABP.
- Je pensioenopbouw is gemaximeerd. Ieder jaar bepaalt de Rijksoverheid over welk bedrag op jaarbasis je onbelast pensioen op mag bouwen. Je vindt dit bedrag op de pagina "nettopensioen" van ABP. Verdien je meer dan dat bedrag, dan kun je op vrijwillige basis je pensioenopbouw aanvullen bij ABP of een verzekeraar. Vraag je P&O adviseur om meer informatie.
- Nieuwe medewerkers worden door het UMC Utrecht aangemeld. De partner waarmee je gehuwd bent of waarmee je een geregistreerd partnerschap hebt, wordt automatisch geregistreerd door het ABP. Is dit niet het geval, dan moet je de partner zelf bij het ABP aanmelden via het aanmeldingsformulier voor partners.
Waardeoverdracht pensioen uitklapper, klik om te openen
Medewerkers van het UMC Utrecht bouwen pensioen op bij het ABP. Bij verandering van baan kan je het opgebouwde pensioen meenemen naar een andere pensioenverzekeraar. Dit wordt waardeoverdracht genoemd. Je kunt waardeoverdracht aanvragen door met je Digid in te loggen bij www.mijnabp.nl.